26 февруари, 2010

"Architecture is deadly serious"/Grafton Architects

Преди няколко дни присъствах на една страшно вдъхновяваща конференция на двете дами от Графтън Аркитектс. Трудно би било с няколко реда да предам силата на идеите им и това което говореха илюстрациите на техните проекти, но ще се опитам да хвана няколкото главни нишки на тяхната идеология, както и идеите които ме грабнаха и ми се сториха близки и познати.
е"Архитекрурата е като да живееш в два свята - реален и илюзорен" Най-голямото постижение на архитекта е да успее да пренесе мечтите си от илюзорния в реалния свят.
Архитектът, чрез общуването си с много хора в своята работа натрупва впечатления и опит, създавайки един вид "емоционален резерв" - една жива колективна памет, която предава в сградите си като един вид отпечатък на своето време.
Архитектурата това е да виждаш наистина, това което те заобикяла. За разлика от повечето хора архитекта трябва да може да вижда истински,за да улавя и отсява важните елементи.

Архитектурата на Графтон
Първата особенност на сградите на Графтон, която ме очарова, е че те са някак си извън времето.Не носят отпечатъка на дадена мода, течение в архитектурата или стил. Трудно можеш да им сложиш етикет. Това ги прави вечни за мен. Също така те притежават едно благородство и мащаб, които са присъщи на голямата архитектура, маркираща съзнанието. Монолитните обеми, работата с класически, вечни материали като камъка и тухлата, им носят и по малко от характера на античната и римската архитектура- горда, импозантна, строга.

Има също така нещо антично в начина, по който сградите щедро генерират публично пронстранство около и в себе си. Входът им винаги е третиран по блестящ начин. Връзката вън-вътре присъства с пълна сила, сградата сякаш се разтваря за да пусне градът да влезе вътре в нея.

Най-често над входа левитира масивен обем, дефиниращ това преходно пространство, принадлежащо едновременно на сградата и на града, създавайки нещо като малък входен площад. Играта на компресия чрез надвисналата маса, а после на декомпресия при преминаването в просторното фоайе е блестящо предадена и чрез обемите и чрез пропорциите им.

Университета Бочони в Милано


Графтон Аркитектс нашумяха доста напоследък и бяха много публикувани най-вече заради последния си проект- Университета Бочони в Милано. Сградата има много силни страни, но като начало силата и е в идеологията за ролята на университета в града и обществото. Университетът, казват Графтон, е едно от малкото наистина публични сгради и пространства достъпни за всички хора, които са ни останали в днешно време. Затова университетът Бочони се стреми да приюти и отрази два свята- градът, който като публично пространство заема долните етажи, и затворения университетски свят, който се отделя в по-интимни пространства, извисявайки се към небето и покривайки това публично пространство.



Сред миланската строгост и мистериозно обвит в типичната миланска мъгла (така добре описана от Умберто Еко в любимата ми Тайнствения свят на Царица Лоана) сградата се извисява непоклатима като каменен монолит. Решението да се използва местния камък за облицоването на бетонната структура не е случайно-начина на поставяне гарантира почти незабележими фуги между отделните плочи, което придава и това усещане за монолитна каменна грамада.
Тази огромна маса обаче се оказва учудващо скулптирана и богатсвтото на разрезите показва с пълна сила вълшебните вътрешни простраства. Беттонната структура играе изключително важна роля за това и доказва още веднъж факта, че последователността архитектура-конструкция е ключът за една добра и функционираща сграда, която изглежда логична и единна. Конзолните греди носещи отделните университетски корпуси с дължина 25м прехвърлят като мостове публичното пространство на цокъла, освобождавайки го от тежестта на структурата.


Наклонената обратна страна на седалките на Аула Магна надвисва над входа и отваря към града едно огромно фоайе, като сцена видима и достъпна както за студентите, така и за минувачите.

Чрез такива пространства архитектурата може да промени обществото, живота му, привичките му. Именно затова тя е страшно жизнено важна и сериозна. В това е и нейната страшна сила, в тази нейна голяма отговорност е и нейната потенциална слабост.

Много по-малко убедителен ми се стори проекта за Университетска сграда в Тулуза , Франция, който тъкмо са спечелили, но се надявам че той ще претърпи не малка еволюция до строежа си, имайки впредвид суровия вид на конкурсните проекти предавани тук във Франция.

Последната идея с която ще завърша, е относно глобализацията в архитектурата и понятието за "място".
Всяка сграда на Графтон принадлежи на своя терен и се вписва в своя контекст. Повечето сгради би трябвало да са мислени по този начин, особенно когато се касае за строителство в гъста градска среда. Крайно време е да осъзнаем, че не можем да строим същите сгради в Китай и в Западна Европа. Това е позиция зад която и аз самата заставам твърдо. Не проумявам смисъла от свръх-климатизираните стъклените небостъргачи, проектирани от западни архитекти в топли азиатски и африкански страни, не проумявам еднаквостта на глобализирания архитектурен език, еднаквостта на сградите по света и съм ужасена от строителня бум и това, което западни архитекти се позволяват да правят в Китай...
На фона на тази глобализирана розово-зелена, стъклено-сериграфирана, скрита зад декоративни метални решетки куха и бедна архитектура, винаги ще оставам очарована от творения като тези на Кан, Сиза, Монео, Мендаро Корсини, Графтон и много други маийстори, разказваща различни приказки на различни места, никога същите, извън времето, просто вечни...

cнимките са взети от сайта на Графтън Аркитектс

14 февруари, 2010

Към едни нови жилищни сгради?!

Във времена когато фасадно съвременните жилищни сгради се делят на два големи типа а) с фасадите тип "BarCode" и б) тези които изглеждат като много "концептуална" камара от кутийки (и които забелязвам са силно харесвани в България) е време да се запитаме какво всъщност означава добри жилища...
Набива се на очи смешно-тъжното повторение на сградите от тип б) в България. С един прост поглед подобни проекти открих в поне три сайта на водещи софийски бюра.
Именно на фона на това едва ли не "серийно производство" бях щастлива да мога да видя тази сграда, която за мен е като глътка въздух в морето от клишета и посредственост.

Снимките представят малка сграда със социални жилища в 11 район на Париж,където населението е доста смесено и пъстрокожо. Всеки етаж е зает от 1 тристаен апартамент, общата застроена площ е 450м², а бюджета е 0,8М€. Парцелът е изключително тeсен (5м откъм улицата) и дълбок, а местната регулация за застрояване не позволява сградата да е така висока, както своите съседи. Aпартаментите са с двойно изложение - към двора и към улицата, което помага за решаването на проблема с осветяването при издължените планове. Заради наложените проспекти последните две нива се заемат от един-единствен петстаен дуплекс (така наречения в България мезонет).
Именно начина по който, заради проспектите, последните нива се декомпозират в абстрактна триизмерна полихромна композиция е едно от нещата, които най-много ми харесват в тази сграда.
Това е и пластичност, която за жалост не можем да срещнем в България, където далновидни инвеститори се опитват да оползотворят всеки възможен за застрояване милиметър, в резултат на което покривите на сградите приличат на нелепи камари от кулички и всевъзможни странни обеми.
Играта с задължително сляпата фасада откъм съседа и превръщането и в цветно пано с мащаба на архитектурата е друго , което е ново спрямо така често срещаната калкан-стена. Плановете на жилищата можете да видите тук.

Надявам се сградата да ви е заинтригувала и навела на размисли !
Социлани жилища P.L.U.S.,125, Rue Saint-Maur, Париж,
Aрхитект Оливие Гаине, асистент Тома Баго
снимки Е. Аргирова / Всички права за публикуване и репродукция са запазени

01 февруари, 2010

Златна, златна есен

Есен е посред зима в последните ми перспективи...





Проектът е за седалище на предприятието Косон, филиал на Колас
Архитект Оливие Гаине, Париж

Повече от този приказен свят можете да видите тук



Перспективи Е. Аргирова _ Всички права за публикация са зпазени